معرفی زبان های برنامه نویسی

یکی از چالش هایی که در دنیای برنامه نویسان وجود دارد، این است که کدام زبان برنامه نویسی برای یادگیری بهتر است؟ یا با یادگرفتن کدام زبان می توان بیشتر درآمد داشت؟ پاسخ دادن به این سوال قطعا کار ساده ای نیست و باید ابتدا از همه ی جهات بررسی شود. از طرفی دیگر با پیشرفت چشمگیر فناوری و ظهور و تکامل زبان های برنامه نویسی جدید، پس بایستی برنامه نویسان همیشه خود را به روز کنند مخصوصا کسانی که برنامه نویسی به صورت حرفه ای ادامه می دهند. اگر همیشه به روز باشند و با پیشرفت فناوری به جلو بروند، هیچ وقت از سفره ای که گسترده شده عقب نمی مانند.

زبان های برنامه نویسی به ۴ دسته تقسیم می شوند، این ۴ دسته شامل موارد زیر است:

  • شئ گرا
  • رویه ای
  • کاربردی
  • منطقی

نکته: برنامه نویسان از دسته ی شئ گرا بیشترین استفاده را می کنند.

اگر شما به دنبال یادگیری زبان برنامه نویسی هستید باید در این زمینه تلاش و پشتکار فراوانی داشته باشید.

ما در این مقاله به معرفی زبان های برنامه نویسی می پردازیم:

۱. زبان برنامه نویسی پایتون

این زبان بسار دوست داشتنی است و یکی بهترین همراهان برنامه نویسان می باشد. اگر بخواهیم ویژگی متمایز کننده آن را بگوییم می توان به سادگی و آسانی آن اشاره کرد. کسانی که می خواهند برای اولین بار برنامه نویسی را یاد بگیرند بهتر است با پایتون شروع کنند. پایتون یک زبان برنامه نویسی سطح بالا می باشد که از شئ گرایی ساختار یافته است. پایتون تمام فعالیت های برنامه نویسی شما را پشتیبانی می کند، برنامه نویسی اپلیکیشن و وب، مدیریت سرور های شبکه، توسعه ی هوش مصنوعی، نرم افزار های تحت دسکتاپ و…را فرا می گیرد. این زبان به بهترین نحو تمام این فعالیت ها را بدون نقص انجام میدهد حتی در دیگر زبان های برنامه نویسی هم شما را تنها نخواهد گذاشت. در شرکت های خارجی و ایرانی پایتون یکی از پر کاربرد ترین زبان هاست، بنابراین با یادگیری آن برای شما، در اکثر شرکت ها کار وجود دارد.

۲. زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی است. طبق نتایج سایت stack over flow این زبان با رای ۶۹.۸ درصد کاربران، توانسته در صدر قرار بگیرد. پرکاربرد ترین زبان در دنیای برنامه نویسی، جاوا اسکریپت نیز می باشد. تقریبا برنامه نویسان از این زبان در اکثر اوقات خود استفاده می کنند. زمانی که این زبان را یاد بگیرید هیچ وقت هکر نخواهید شد و در زمینه ی هوش مصنوعی شانسی نخواهید داشت. اگر قصد دارید بک اند کار کنید nodejs به کمک شما می آید یا اگر بخواهید اپلیکیشن های تحت دسکتاپ و موبایل تولید کنید، فریمورک هایی مانند: electron و react native را دارید که همان چیزی را که می خواهید برای شما خلق می کند. اگر شما می خواهید یک استارتاپ راه اندازی کنید جاوا اسکریپت به تنهایی می تواند نقش یک تیم فنی را در زمان بزرگ شدن بازی کند. اگر دوست دارید به یک برنامه نویس همه فن حریف تبدیل شوید بهتر است برای شروع کار از جاوا اسکریپت استفاده کنید.

۳. زبان برنامه نویسی سی شارپ

الگوی این زبان از c و c++ نشات گرفته است. امروزه سی شارپ به عنوان یکی از قدرتمند ترین زبان های برنامه نویسی شناخته شده است. c# یک زبان برنامه نویسی شئ گرا سطح بالا است که توسط شرکت مایکروسافت در سال ۲۰۰۰ ساخته شده است. اوایل کار سی شارپ، شبیه به c++ بود اما رفته رفته توسعه پیدا کرد و راه خود را از جدا کرد. اگر شما c# را به عنوان زبان برنامه نویسی خود انتخاب کنید می توانید از آن به عنوان یک میانبر برنامه نویسی استفاده کنید. از این زبان می توانید در خلق اپلیکیشن های اندرویدی و ios استفاده کنید و همچنین نرم افزار های دسکتاپ و…

اگر به دنبال یک زبان جدید و پر قدرت جدید می گردید c# گزینه مناسبی برای شماست.

۴. زبان برنامه نویسی پی اچ پی

پی اچ پی، یک زبان اسکریپتی است که پایه و اساس آن برای طراحی صفحه های وب می باشد. فریمورک های قدرت مندی همچون لاراول و سیمفونی در این زبان وجود دارد. این زبان یکی از زبان های متن باز و رایگان است که پشتیبانی خوبی دارد. همان طور که طرفداران زیادی دارد، منتقدینی هم دارد که ادعای پایین بودن سرعت اجرا و نامرتب بودن نوع کد نویسی می کنند. این زبان رفته رفته توسعه پیدا کرد و اکنون توانسته بسیاری از ایرادات خود را رفع کند و پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته باشد. پی اچ پی تمام تمرکز خود را بر روی بهینه سازی کد نویسی و بالا بودن سرعت اجرا گذاشته است. اگر شما به طراحی وب علاقه مند هستید پی اچ پی بهترین انتخاب برای شماست زیرا زبان پی اچ پی را یکی از زبان های برنامه نویسی تحت وب معرفی کرده اند. بیشتر سایت های ایران و دیگر کشور ها با زبان پی اچ پی نوشته شده است. همین امر یک فرصت مناسب برای شماست که اگر پی اچ پی را فرا گیرید می توانید به سرعت وارد بازار کار شوید.

۵. زبان برنامه نویسی سوئیفت

سوئیفت یک زبان کامپایلری است که به منظور توسعه ی نرم افزار های اپل در سال ۲۰۱۴ ساخته شده است. شرکت اپل به منظور سهولت در برنامه نویسی و جلوگیری از خطاهای احتمالی این زبان را طراحی کرده و توسعه داده است. همچنین زبان سوئیفت طوری طراحی شده است که بتوانید زبان هایی مثل c و objective_c را همراهی کند. همین ویژگی سبب شد این زبان در بین محبوب ترین زبان های برنامه نویسی جای بگیرد. بنابراین اگر شما قصد دارید نرم افزار هایی مبتنی بر سیستم عامل اپل را فرا گیرید می توانید زبان سوئیفت را یاد بگیرید و فعالیت کنید.

برگرفته از virgool.io

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code

گفتگوی آنلاین در واتس اپ